Mimo tego, że jak deklaruje znaczna część pacjentów, dbamy o higienę jamy ustnej, to niezmiennie jedna grupa chorób tego obszaru znajduje się na szczycie listy najczęstszych dolegliwości. Są to choroby dziąseł, stanowiące bezsprzecznie jedną z najczęstszych przyczyn utraty zębów. Wśród tych chorób można wyróżnić szereg dolegliwości jednak najczęstszą z nich jest zapalenie dziąseł. Prowadzi ono nie tylko do zapalenia przyzębia, ale też szeregu innych dolegliwości. Czym jest zapalenie dziąseł i jak mu zapobiegać?

Zapalenie dziąseł

Czym więc jest zapalenie dziąseł? Otóż jest to nic innego jak infekcja tkanek przyzębia, powodowana najczęściej przez nic innego jak płytkę nazębną. Osad ten pełen jest bakterii, które po długotrwałym pozostawieniu na szkliwie zaczynają wydzielać toksyczne substancje w postaci kwasów — kwasy te prowadzą do niszczenia szkliwa i są odpowiedzialne za powstawanie próchnicy. Jeżeli jednak pozostawimy płytkę na zębach przez długi czas — przemieni się w kamień nazębny. Dziąsło zacznie odsuwać się od zęba i stopniowo rozchwieją ząb, a przylegające tkanki przejdą w stan zapalny.

Jakie są przyczyny zapalenia dziąseł?

Powody wystąpienia zapalenia dziąseł są zróżnicowane jednak podstawową z nich jest nieprawidłowa higiena jamy ustnej. Zakładając, że z jakiegoś powodu zaprzestaliśmy higieny jamy ustnej, to prędzej czy później dojdzie do powstania grubej warstwy płytki nazębnejn. Z upływem czasu utwardzi się ona, zmieniając się w kamień nazębny. Poza tym, zapalenie dziąseł może być spowodowane przez czynniki takie jak:

– Bruksizm
– Przewlekły stres
– Nadużywanie kawy i wyrobów tytoniowych
– Zaburzenia hormonalne
– Stosowanie niektórych leków lub antybiotyków
– Cukrzyca
– Reumatoidalne zapalenie stawów
– AIDS

Profilaktyka chorób dziąseł

Jak jednak zapobiegać pojawianiu się tego typu chorobom jak zapalenie dziąseł? Otóż nie będzie niespodzianką, jeżeli powiemy wam o tym, że kluczem jest właściwa higiena jamy ustnej. Należy regularnie szczotkować zęby, przy pomocy właściwej, miękkiej szczoteczki. Nie zapominajmy także o płukaniu i nitkowaniu zębów. Profilaktyka chorób dziąseł nie obejmuje jednak wyłącznie higieny. W miarę możliwości spójrzcie też na to, jak wygląda wasza dieta i codzienne nawyki. Choroby dziąseł mogą również być zatrzymanie w momencie powstrzymania się od palenia papierosów, ograniczenia codziennego spożywania kawy lub też unikać ilości stresogennych sytuacji. Nie zapominajcie również o kwestii związanej z regularnymi kontrolami uzębienia!