Endodoncja jest dziedziną stomatologii, której głównym przeznaczeniem jest leczenie chorób związanych między innymi z miazgą zęba. Endodoncja, nazywana także jako leczenie kanałowe, to także zabieg, który ma na celu usunięcie miazgi zęba z jego kanałów korzeniowych. Dlaczego wykonuje się taki zabieg? Wykonanie zabiegu, jakim jest leczenie kanałowe zęba, jest niezbędne, by pozbyć się problemu – choroby nazywanej nieodwracalnym zapaleniem miazgi zęba. Leczenie kanałowe zęba idealnie wpisuje się w potrzeby osób, które akurat ucierpiały na zapalenie miazgi zęba.

Warto jest dowiedzieć się, co w zasadzie powoduje nieodwracalne zapalenie miazgi zęba, a co za tym idzie – konieczność przeprowadzenia leczenia kanałowego. Generalnie, fakt ten jest uzasadniony przez powstanie zakażenia, spowodowanego rozwojem próchnicy. Próchnica początkowo dosięga wyłącznie tkanek zęba, więc na tym etapie leczy się ją poprzez na przykład borowanie. Natomiast w przypadku, gdy dojdzie do powstania ubytków na tyle szerokich, że dotrą one do miazgi zęba, rodzi się poważny problem.

Czy zabieg boli?

Pacjenci często wzbraniają się przed leczeniem kanałowym, bojąc się go. Tymczasem okazuje się, że leczenie kanałowe wcale nie jest zabiegiem, którego należy się bać. Wynika to z faktu, że przed każdym zabiegiem, jakim jest leczenie kanałowe, dochodzi do podania znieczulenia drogą iniekcyjną, dzięki czemu okolica operowana wraz zębem jest praktycznie znieczulona.

Z tego powodu uważa się, że nie warto jest się bać zabiegu leczenia kanałowego. Leczenie kanałowe pozornie jest straszne dla wielu pacjentów, jednak stomatolodzy, a konkretnie – endodonci, którzy przeprowadzają zabieg, mają sporą wprawę w leczeniu w ten sposób. Dzięki temu wiedzą oni, jak poprowadzić leczenie, aby pacjent czuł się możliwie komfortowo.

Użycie mikroskopu w leczeniu kanałowym

Mikroskop w leczeniu kanałowym – kto by pomyślał? A jednak! Leczenie kanałowe pod mikroskopem przynosi rewelacyjne rezultaty, dlatego skorzystanie z niego celem leczenia stanowi świetny pomysł. Dlaczego tak się dzieje? Wynika to z faktu, że mikroskop, pozornie niewinne narzędzie, jest w stanie zapewnić endodoncie dużo lepszy wgląd w kanały zębowe pacjenta. Oznacza to przekład na jakość wykonania zabiegu. W przypadku, gdy stomatolog jest w stanie zajrzeć bardziej dokładnie i skrupulatnie usunąć wszelkie zanieczyszczenia, znajdujące się w kanałach zębowych, jest także większe prawdopodobieństwo, że leczenie zakończy się powodzeniem, bez nawrotu choroby.

Efekty po zabiegu

Efekty po zabiegu, jakim jest leczenie kanałowe, nie są widowiskowe. Leczenie kanałowe jest przeprowadzane w celach użytecznych. Z tego powodu, leczenie kanałowe przynosi w zasadzie jeden, ale bardzo istotny efekt – ząb jest całkowicie wyleczony, wolny od zakażenia, dlatego może on nadal pozostać w zębodole. Najprawdopodobniej będzie konieczność odbudowania go z pomocą korony, ale naturalny ząb w zębodole to nadal spory atut. Nie bój się leczenia kanałowego – przeprowadź je zawsze wtedy, gdy jest taka potrzeba!