Zęby mądrości wzbudzają wiele kontrowersji i bardzo wielu dentystów zaleca ich usunięcie profilaktycznie. Jednak nie zawsze jest to konieczne tylko zalecane. W niektórych przypadkach musimy to jednak zrobić, bo są czynniki, które powodują, że nie będziemy w stanie normalnie funkcjonować mają zęby w szczęce, które w zasadzie się tam nie mieszczą.

Musimy także mieć świadomość, że zęby mądrości w wielu przypadkach bardzo szybko się psują powodując stan zapalny. Jest to spowodowane tym, że nie jesteśmy w stanie odpowiednio ich wyczyścić za każdym razem poprzez umiejscowienie.

Możemy więc spodziewać się powstania stanu zapalnego, który powoduje dolegliwości bólowe. Leczenie zębów mądrości zaś jest trudne i w tym przypadku lekarz woli je usunąć, bo jest to o wiele mniejszy dyskomfort dla pacjenta.

Co to są zęby mądrości?

Zęby trzonowe, inaczej zwane zębami mądrości rosną w szczęce jako ostatnie. Bardzo często nie ma więc na nie miejsca i jesteśmy zmuszeni je wyrwać, bo nie tylko będą powodowały dyskomfort, ale także będą przyczyną leczenia ortodontycznego, kiedy nie usuniemy ich w odpowiednim czasie.

Kiedy więc będziemy regularnie odwiedzać stomatologa, to możemy liczyć na to, że sprawdzi on, czy u nas istnieje konieczność usuwania zębów mądrości, czy możemy się z tym wstrzymać.

Objawy zębów mądrości

Kiedy odczuwamy nie tylko ból w tyle szczęki, a także swędzenie i dziąsło jest rozpulchnione, to możemy spodziewać się, że właśnie rozpoczyna się u nas wyrastanie zębów mądrości. Musimy wtedy bardzo uważać na powstałą rankę, bo jest podatna na stany zapalne.

Warto więc wybrać się do lekarza stomatologa w celu sprawdzenia, czy wszystko w naszej jamie ustnej jest dokładnie tak, jak powinno być. Ponadto wiele osób odczuwa nie tylko ogromny ból nie tylko w miejscu rośnięcia zęba, ale także całej szczęki. Ból jest tak dotkliwy, że mamy wrażenie, że boli nas cała głowa.

Możemy ratować się w tym przypadku środkami przeciwbólowymi, które dostępne są bez recepty. Zalecana jest jednak wizyta u stomatologa, który nie tylko sprawdzi, czy wszystko w jamie ustnej jest prawidłowo, ale także powie nam, jak zmniejszyć ból i dyskomfort.

Usuwanie zęba mądrości

Ze względu na to, że zęby trzonowe rosną jako ostatnie, to bardzo często nie tylko są przyczyną powstania stanu zapalnego, bo umiejscowienie ich sprawia, że są bardzo trudne w czyszczeniu. Może okazać się także, że nie będziemy w stanie ich odpowiednio pielęgnować, a leczenie w przypadku powstania stanu zapalnego jest bardzo trudne, a w niektórych przypadkach nawet niemożliwe. Lekarz zaleca w tym przypadku ich szybkie usunięcie.

Musimy jednak liczyć się z tym, że ekstrakcją zęba mądrości może powodować dolegliwości bólowe, a także koszt jej jest dosyć spory. Wszystko jednak zależy od stopnia trudności zabiegu, a to ustala się z pacjentem indywidualnie.

Kluczem jest jednak wybranie lekarza, który poradzi sobie z tym zadaniem doskonale i powie nam, jakie kroki w naszym przypadku okażą się najlepsze.