Leczenie kanałowe, czyli inaczej endodoncja to zabieg, który jest niezwykle pomocny dla zdrowia jamy ustnej. Nic więc dziwnego, że coraz większa ilość z pacjentów decyduje się na jego wykonanie! Jak się jednak okazuje, wokół zabiegu, jakim jest leczenie kanałowe narosło bardzo dużo kontrowersji. Większość z nich dotyczy tego, że leczenie kanałowe jest bardzo bolesne, a sama endodoncja jest czymś, czego trzeba unikać i decydować się na nią wyłącznie w skrajnych przypadkach. Gdzie leży prawda? Czy leczenie kanałowe faktycznie boli? Czy endodoncja powoduje dolegliwości bólowe po jej wykonaniu?

Czy leczenie kanałowe boli?

Na samym początku należy rozprawić się z mitem dotyczącej bolesności zabiegu, jakim jest leczenie kanałowe. Od razu mówimy — leczenie kanałowe nie jest bolesne, a wszystko dzięki wykorzystaniu znieczulenia miejscowego. Dzięki temu, leczenie kanałowe, pomimo bycia zabiegiem bardzo inwazyjnym, nie powoduje dolegliwości bólowych. Jedynym, co poczujemy jest drobny ucisk czy też sam dotyk wykorzystywanych narzędzi. Stomatolog zajmujący się endodoncją pomaga w maksymalnym stopniu sprawić, że jest to przyjemny zabieg.

Samo znieczulenie miejscowe w momencie, gdy niezbędne staje się leczenie kanałowe podawane jest w sposób maksymalnie przyjazny pacjentowi sposób. Nic więc dziwnego w tym, że stomatolodzy wręcz prześcigają się w coraz to lepszym podawaniu specyfików znieczulających! Wszystko dla komfortu pacjenta i aby leczenie kanałowe było na swój sposób przyjemne!

Dolegliwości po zabiegu endodontycznym

Ząb po wykonanym zabiegu może zdawać się bardzo bolesnym. To jednak niemożliwe! Ząb po tym, jak zostanie wykonane leczenie kanałowe — nie posiada już miazgi wewnątrz niego. Co za tym idzie, ząb pozbawiony jest unerwienia, co niemożliwe jest przewodzenie impulsów nerwowych. Istnieje jednak ryzyko, że po zabiegu zaistnieje potrzeba, aby wykonać ponowne leczenie kanałowe (czyli reendo). Konieczność jego wykonania podyktowana jest tym, że ząb za pierwszym razem nie został wyleczony w poprawny sposób. Powodem takiego „niedopatrzenia” jest to, że kanały znajdujące się wewnątrz zęba mogą być zakrzywione lub zlokalizowane w taki sposób, że ich oczyszczenie nie przebiegnie w poprawny sposób. To pozostała w nim tkanka jest źródłem tak wielu problemów z zębem, który boli mimo tego, że leczenie kanałowe zostało wykonane w poprawny sposób. Jeżeli więc czujecie ból po leczeniu z wykonaniem rozwiązań z dziedziny, jaką jest endodoncja. Nie bójcie się tego zabiegu!