Każdy z nas jest narażony na szereg groźnych chorób związanych z uzębieniem i jamą ustną. Ich występowanie w wielu przypadkach jest możliwe do uniknięcia — wystarczy stosować się do pewnych rad i nie zapominać o nich. Niektóre wady wynikają także z genetyki — na przykład wady zgryzu, które nie zawsze są nabywane w związku z zaniedbaniami.

Sytuacja, w której dziąsło odchodzi od zęba, najczęściej wynika jednak ze złej higieny jamy ustnej. Jeśli dziąsło odchodzi do zęba — to znak, że najprawdopodobniej trzeba wybrać się do periodontologa, a co najmniej do lekarza, który wykonuje zabiegi higienizacyjne. Dowiedz się jak poznać podrażnione dziąsło i co pomaga na spuchnięte dziąsło.

Podrażnione dziąsło — jak poznać?

Jeśli dziąsło odchodzi od zęba, to istnieje wysoka szansa na to, że jest to związane z jego podrażnieniem. Podrażnienie dziąsła to niebezpieczny stan, który wynika między innymi z infekcji zachodzących wewnątrz jamy ustnej, niektórych zabiegów dentystycznych (m.in. z z zakresu stomatologii estetycznej) oraz nieprawidłowej higieny.

To, że dziąsło jest podrażnione, można poznać między innymi po opuchliźnie w jego okolicy. Podrażnione dziąsła w większości przypadków są opuchnięte, często także zaczerwienione (stan zapalny), wrażliwe na dotyk i bolą. W niektórych przypadkach może zdarzyć się tak, że podczas szczotkowania zębów dziąsła będą krwawić — to może oznaczać rozwój groźnej choroby nazywanej paradontozą. Dlaczego groźnej? Okazuje się, że paradontoza powoduje zanik dziąseł, co może prowadzić do rozwoju ruchomości zębów i stopniowego ich wypadania.

Niektóre przypadki nie wymagają jakiegokolwiek reagowania — czasem podrażnienie może wynikać ze zbyt intensywnego używania szczoteczki, czy też nieprawidłowego użycia nici dentystycznej. Wówczas należy ograniczyć siły używane podczas szczotkowania i poprawić ogólną technikę. Dodatkowo proces gojenia dziąsła można wspomagać różnymi, także naturalnymi sposobami.

Co pomaga na spuchnięte dziąsło?

To, co okaże się pomocne w przypadku spuchniętego dziąsła, jest zależne od powodu rozwoju opuchlizny. W sytuacji, gdy pojawiła się ona w związku z działaniem niektórych zabiegów dentystycznych — doskonale powinien sprawdzić się olejek goździkowy. Olejek goździkowy wykazuje działanie antybakteryjne i przeciwzapalne, co pozwoli złagodzić zaczerwienienia i ból związany z podrażnieniem.

Na podrażnienia i opuchliznę stosować można także cytrynę lub limonkę. Sok wyciśnięty z tych owoców łagodzi opuchliznę i zmniejsza ból. Wiąże się to z obecnością antybiotyków naturalnych w cytrusach — mają one silne działanie, które zapewniają dziąsłom ochronę przed bakteriami.

Co w sytuacji, gdy opuchlizna jest związana raczej z rozwojem kamienia nazębnego? Wówczas należy pilnie skontaktować się z lekarzem periodontologiem, który określi stopień rozwoju schorzenia i powie pacjentowi, czy rozwinęła się u niego paradontoza. W tej sytuacji pierwszym zalecanym krokiem jest usunięcie kamienia nazębnego poprzez zabiegi skalingu i piaskowania.