Implanty zębów to obecnie jedna z najskuteczniejszych metod leczenia ubytków w uzębieniu. Z pomocą implantów można szybko i bezpiecznie wypełnić każdy ubytek — niezależnie od skali problemu. Implanty doskonale łączą się z mostami protetycznymi czy protezami, co pozwala ograniczyć koszty leczenia implantologicznego i jednocześnie poprawić komfort korzystania z mostu lub protezy. Niestety nie dla każdego są implanty zębów — przeciwwskazania uniemożliwiają wszczepienie ich m.in. osobom z nieleczoną cukrzycą. Dowiedz się jakie implanty zębowe rodzaje są dostępne, a także czy implanty bolą.

Implanty zębowe rodzaje

Decydujesz się na implanty zębowe? Przeciwwskazania powinny być ci doskonale znane. Do listy przeciwwskazań zalicza się między innymi:

– Ubytek w kości szczęki — wówczas można przeprowadzić zabieg sterowanej regeneracji kości,

– Nieukończony proces rozwoju tkanki kostnej szczęki — związany z wiekiem (implanty można wszczepić mniej więcej po ukończeniu 18 roku życia),

– Ciąża,

– Zaawansowana osteoporoza,

– Nieprawidłowa higiena jamy ustnej,

– Nieleczona cukrzyca.

Lista przeciwwskazań jest dłuższa — powyższe są jednak najbardziej powszechne. W sytuacji, gdy istnieją przeciwwskazania do wszczepienia implantu — warto określić, czy problem jest czasowy (tzn. czy można go zwalczyć), czy też jest on permanentny (tj. pacjent nigdy nie będzie mógł skorzystać z implantów). Proces resorpcji (zaniku) kości jest niebezpieczny dla kondycji pozostałych zębów pacjenta, a także dla całego układu stomatognatycznego, dlatego podjęcie leczenia implantologicznego jest niezwykle istotne.

Implanty zębowe dzieli się ze względu na materiał wykonany do ich produkcji:

– Implanty tytanowe — powszechnie stosowane od wielu lat, obecnie najskuteczniejsze, doskonale integrują się z kością pacjenta, mają srebrnoszary kolor,

– Implanty cyrkonowe — wykonane z tlenku cyrkonu, stosunkowo nowy rodzaj implantów, kolorystycznie zbliżone do koloru kości, bezpieczne, mają zbliżoną skuteczność do implantów tytanowych.

Przeciwwskazaniem w skorzystaniu z implantów tytanowych może być także uczulenie na tytan. Jest to bardzo rzadkie, ale występujące zjawisko — w takich sytuacjach rekomendowane jest wykorzystanie cyrkonowych implantów zębowych, które nie powodują reakcji alergicznych.

Czy implanty bolą

Rezygnacja bądź wątpliwość związana z implantami często wynika ze strachu przed bólem. Pacjenci boją się bólu — jeśli nie zabiegowego, to związanego z codziennym użytkowaniem takiego rozwiązania. Na szczęście zabieg implantacji jest całkowicie bezbolesny — specjaliści przeprowadzają go wyłącznie z wykorzystaniem znieczulenia miejscowego, co wyklucza ryzyko pojawienia się bólu podczas zabiegu.

W trakcie użytkowania ból związany bezpośrednio z używaniem implantów również nie pojawi się. Możliwe jednak, że przy braku odpowiedniej higieny wokół implantów pojawi się stan zapalny, staną się one ruchome. To znak, że pacjent powinien możliwie szybko podjąć leczenie periodontologiczne — w przeciwnym razie istnieje ryzyko, że utraci on swój implant.