Halitoza to przykra dolegliwość, która ma związek z występowaniem przykrego zapachu z ust pojawiającego się wraz z wydychanym powietrzem. Stanowi ona przyczynę dyskomfortu pacjentów, w przypadku których dochodzi do pogorszenia samooceny oraz trudności w nawiązywaniu relacji międzyludzkich. Z tego powodu wielu pacjentów ma wątpliwości dotyczące tego, jak się pozbyć halitozy.

Co to jest halitoza?

Jak wspominano powyżej, halitoza to utrzymujący się nieprzyjemny zapach z ust. Powoduje ona dyskomfort nie tylko samego pacjenta, ale również osób z jego najbliższego otoczenia. Z tego powodu zdecydowanie wpływa na pogorszenie jakości życia osoby borykającej się z problem. Pacjent unika wówczas bezpośredniego towarzystwa innych osób, co przekłada się na jego trudności zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym. Z tego powodu wiele osób zastanawia się nad tym, jak się pozbyć halitozy oraz poprawić swoją samoocenę, przywrócić pewność siebie oraz odzyskać chęć do nawiązywania relacji towarzyskich. Pacjenci powinni wiedzieć, że to jak się pozbyć halitozy zależy w głównej mierze od przyczyn dolegliwości. Wśród nich wymienia się między innymi zaniedbania higieniczne dotyczące codziennej higieny jamy ustnej. Mogą one obejmować niedokładne szczotkowanie zębów, brak nitkowania lub stosowania specjalistycznych płynów dentystycznych. Takie zaniedbania prowadzą do nadmiernego wzrostu bakterii beztlenowych, które produkują lotne związki siarki o bardzo przykrym zapachu. Procesowi sprzyjają zalegające w jamie ustnej resztki pokarmowe oraz złuszczający się nabłonek.

Halitoza – rodzaje

Jak wspomniano powyżej to, jak się pozbyć halitozy zależy w dużej mierze od przyczyn i rodzaju dolegliwości. Można zatem wyróżnić halitozę prawdziwą oraz rzekomą. Halitoza prawdziwa to schorzenie, w przypadku którego nieprzyjemny zapach z ust chorego odczuwa zarówno pacjent, jak i osoby z jego najbliższego otoczenia. Halitoza prawdziwa może mieć charakter fizjologiczny. W tym przypadku dolegliwości pojawiać mogą się po nocnym spoczynku, podczas którego ilość produkowanej śliny jest obniżona. Ponadto halitoza prawdziwa fizjologiczna może być skutkiem stosowania diety bogatej w produkty o bardzo silnym smaku i zapachu. Wśród nich wymienić można choćby cebulę oraz czosnek.

Nie bez znaczenia na powstawanie, utrzymywanie i wydzielanie się przykrego zapachu z ust pacjenta jest również spożywanie zbyt małej ilości płynów w ciągu dnia oraz stosowanie głodówek oraz używek. Halitoza może mieć bowiem związek z nadużywaniem alkoholu oraz paleniem tytoniu. Dym tytoniowy powoduje powstawanie w jamie ustnej warunków, które umożliwiają intensywne namnażanie się bakterii beztlenowych wpływających na nadmierne odkładanie się kamienia nazębnego. Halitoza może mieć również charakter patologiczny. W tym przypadku źródłem dolegliwości mogą być czynniki pojawiające się w górnym lub dolnym odcinku dróg oddechowych lub w przewodzie pokarmowym. Do czynników związanych z powstawaniem dolegliwości zlokalizowanych w jamie ustnej oraz gardle należą zaniedbania oraz problemy stomatologiczne.

Mogą być one związane z nieodpowiednią higieną jamy ustnej oraz mieć związek z zaleganiem resztek pokarmowych w obrębie uzupełnień protetycznych, takich jak mosty czy protezy. Poza tym, halitoza może wynikać z braku starannego czyszczenia aparatów ortodontycznych lub pojawiania się paradontozy, zapalenia dziąseł, patologicznego zmniejszenia ilości produkowanej i wydzielanej śliny w przebiegu zespołu Sjörgena oraz pojawiać się na skutek zapalenia migdałków, tworzenia owrzodzeń jamy ustnej, uszkodzenia tkanek i ich martwicy występującej w wyniku zmian o charakterze nowotworowym, a także mieć związek z przyjmowaniem leków o działaniu leków antydepresyjnych, przeciwbólowych oraz moczopędnych.

Halitoza może być również związana z dolegliwościami w obrębie nosa, w tym zapaleniem zatok przynosowych czy obecnością ciała obcego. Jej źródłem mogą być również czynniki zlokalizowane w obrębie dolnego odcinka dróg oddechowych, w tym występowanie ropnych zmian i zakażeń w oskrzelach i płucach. Źródłem dolegliwości mogą być również zmiany nowotworowe w obrębie przewodu pokarmowego oraz choroba refluksowa przełyku. Halitoza może mieć również związek z występowaniem niewydolności wątroby, kwasicy ketonowej lub mocznicy. Halitoza może mieć również postać rzekomą. W tym przypadku subiektywne wrażenie nieprzyjemnego zapachu z ust jest odczuwane jedynie przez pacjenta, a nie przez osoby z jego otoczenia.

Sposoby na halitozę

Jak się pozbyć halitozy? Otóż, leczenie dolegliwości zależy od przyczyn problemu. W większości wypadków znaczną poprawę przynosi zmiana nawyków higienicznych w obrębie jamy ustnej. Konieczne jest zatem staranne szczotkowanie zębów, nitkowanie przestrzeni międzyzębowych oraz stosowanie płynów zawierających chlorheksydynę o działaniu antybakteryjnym. Poza tym, leczenie halitozy warto rozpocząć od wizyty w gabinecie stomatologicznym w celu oceny stanu uzębienia. Dalsza diagnostyka może obejmować konsultacje laryngologiczne, dietetyczne lub internistyczne.

Halitoza domowe sposoby

Jak się pozbyć halitozy za pomocą metod domowych? W tym wypadku skuteczna okazuje się zmiana diety polegająca na ograniczeniu spożywania produktów o bardzo intensywnym smaku i zapachu. Poza tym, stosowana dieta powinna być zbilansowana, w tym bogata w witaminy oraz związki mineralne. Nie bez znaczenia jest również zadbanie o prawidłowe nawodnienie organizmu oraz ograniczenie spożycia alkoholu czy palenia papierosów. W zmniejszeniu nasilenia przykrych dolegliwości pomaga również żucie gumy bez cukru, które przyczynia się do zwiększonej produkcji śliny i eliminacji nieświeżego oddechu.

Co na halitozę? – podsumowanie

Jak wspomniano powyżej, halitoza może być spowodowana różnymi czynnikami. Jej leczenie powinno zatem w pierwszej kolejności obejmować odpowiednią diagnostykę, która pozwoli zidentyfikować przyczyny problemu. Zwykle w pierwszej kolejności należy skorzystać z wizyty stomatologicznej. W związku z tym, że halitoza może mieć związek z poważnymi zmianami ogólnoustrojowymi, dalsza diagnostyka powinna obejmować konsultacje internistyczne, laryngologiczne lub dietetyczne. Równocześnie powinny być podejmowane działania mające na celu zmiany w zakresie codziennej higieny jamy ustnej, stosowanej diety czy używek.