Zajady to bardzo powszechny problem. Pieką, bolą, szczególnie podczas mówienia, ziewania i jedzenia, często goją się bardzo powoli.
U niektórych osób pojawiają się tylko zimą, podczas gdy inni doświadczają ich sporadycznie przez cały rok. Popękane kąciki ust są zwykle problemem przejściowym, ale mogą powodować stany zapalne i duży dyskomfort. Co można zrobić z tymi paskudnymi pęknięciami? Jak szybko pozbyć się zajadów – domowe sposoby mogą okazać się bardzo pomocne.

Jak szybko pozbyć się zajadów – domowe sposoby

Rozdarte kąciki ust są widoczne przez drobne pęknięcia na skórze. Są one zwykle zaognione, bolesne i goją się powoli. Skóra jest popękana, zwykle tworzą się strupki i zaczerwienienia. Zapalenie często ustępuje samoistnie, jednak u niektórych osób pojawia się ono na nowo.

Zapalenie kącików ust jest szczególnie odczuwalne podczas jedzenia i podczas otwierania ust poprzez napięcie skóry i ból. Ponadto kąciki ust są bardzo wrażliwe na dotyk. Kontakt ze śliną, bardzo kwaśnym lub pikantnym jedzeniem, a nawet zwykłą pastą do zębów może spowodować podrażnienie dotkniętych obszarów. Ponadto wiele osób cierpiących na tę chorobę ma skłonność do bardzo suchych ust.

Pacjenci zastanawiają się jak szybko pozbyć się zajadów – domowe sposoby i różne produkty do pielęgnacji ust mogą pomóc w leczeniu pękniętych kącików ust. Szczególnie zimą osoby dotknięte chorobą powinny stosować kremy i maści o działaniu nawilżającym. Domowe środki, takie jak miód, mają również działanie przeciwzapalne i lecznicze.

Objawy rozdartych kącików ust można tymczasowo złagodzić za pomocą specjalnych kremów i maści. Składniki takie jak dekspantenol, rumianek czy szałwia mogą hamować stany zapalne i łagodzić ból. Pomocne mogą być również domowe środki, takie jak oliwa z oliwek i miód. Oliwa z oliwek nawilża suchą skórę, a miód ma działanie przeciwzapalne i antybakteryjne. Należy unikać ostrych, kwaśnych lub szczególnie słonych potraw, ponieważ kontakt może powodować bolesność rany i dalszy stan zapalny. Po jedzeniu warto osuszać kąciki ust czystym ręcznikiem papierowym. Ponadto należy leczyć odpowiednią przyczynę. W przypadku istniejącego niedoboru witamin można na przykład przyjmować preparaty witaminowe.

Chcąc zapobiec pękaniu kącików ust, powinno się unikać czynników ryzyka i regularnie dbać o swoje usta. Do tego nadają się specjalne kremy lub sztyfty do pielęgnacji ust.

Jeśli nadal nie ma poprawy, a pęknięcia kącików ust pojawiają się raz za razem, pacjent powinien skonsultować się z lekarzem. Dotrze do sedna przyczyny schorzenia i zainicjuje odpowiednią terapię.

Jak wyleczyć kąciki ust?

Zapalenie kącików ust jest wyraźnym objawem niedoboru żelaza, który często jest spowodowany złym odżywianiem. Aby dieta była bogatsza w żelazo, należy częściej spożywać szpinak, mięso lub razowe bułki.

Pękanie kącików ust może być również spowodowane brakiem cynku, dlatego w jadłospisie powinna znaleźć się również żywność zawierająca dużo cynku, szczególnie płatki owsiane, jajka, soczewica, nasiona słonecznika, polędwica wołowa i żółty ser.

Aby zapobiec niedoborom ważnej witaminy B2 – a tym samym zapobiec pękaniu kącików ust – należy regularnie spożywać mleko, wątrobę wieprzową, produkty zbożowe, jajka, mleko lub zielone warzywa.

Szczególnie łagodząco na obolałe miejsca na błonie śluzowej jamy ustnej działają kremy zawierające cynk, rumianek lub oczar wirginijski działają. Ponieważ usta nie mogą tworzyć własnej warstwy ochronnej, warto stosować tłuste sztyfty pielęgnacyjne.

Jak pozbyć się zajadów w jeden dzień?

Pacjenci często pytają jak szybko pozbyć się zajadów – domowe sposoby mogą pomóc w leczeniu pękniętych kącików ust.
Jednak najlepszym sposobem walki z pękniętymi kącikami ust jest przede wszystkim zapobieganie ich rozwojowi. Oznacza to, że usta powinny być optymalnie pielęgnowane. Niewskazane jest nerwowe zagryzanie dolnej i górnej wargi. Może to powodować niewielkie obrażenia, które dają wolną rękę zarazkom i bakteriom. Aby cienka skóra była jak najbardziej elastyczna i miękka, zaleca się cotygodniowe złuszczanie i regularne stosowanie balsamu do ust. Szczególnie zimą skóra jest narażona na ciągłe zmiany temperatury i suche powietrze.

Aby dotknięte obszary szybko się zagoiły, nie należy ich wystawiać na wilgoć. Należy unikać regularnego zwilżania śliną kącików ust. To jeszcze bardziej wysusza skórę i opóźnia gojenie. Tylko wtedy, gdy kąciki ust pozostaną suche, zagoją się prawidłowo.

Na zajady pomaga naturalna pielęgnacja ust lub maść. Trzeba oprzeć się pokusie drapania lub pocierania kącików ust. Nawet jeśli swędzą, drapanie przyniosłoby efekt przeciwny do zamierzonego. Nie należy otwierać zbyt szeroko ust podczas ziewania, jedzenia lub śmiechu.

Aby zapobiec pękaniu kącików ust lub złagodzić ból, lepiej, zamiast tego stosować naturalną i bogatą pielęgnację ust. Pomaga również maść, ważne jest, aby nałożyć jej odpowiednią ilość na usta i kąciki ust.

Domowe sposoby na zajady

Jak szybko pozbyć się zajadów – domowe sposoby mogą złagodzić ból pękniętych kącików ust. Niektóre naturalne środki, takie jak np. Szałwia można zmieszać z maścią, pastą lub produktem do pielęgnacji ust, lub wetrzeć w dotknięte obszary w kącikach ust.

Dwie łyżeczki naparu z szałwii pomagają w walce z bolesnymi ranami. Herbatę po prostu zalewa się wystarczającą ilością wrzącej wody na około jedną filiżankę, a następnie ostrożnie wciera w zaognione kąciki ust.

Gdy już pojawią się zajady, potrzebna jest szybka pomoc. Twaróg nawilża suchą skórę, miód ma działanie przeciwbakteryjne i przeciwzapalne. Razem stanowią więc idealny duet na suche i spierzchnięte usta. Jak szybko pozbyć się zajadów – domowe sposoby i środki, takie jak mieszanka twarogu z miodem mogą zdziałać cuda. Wystarczy nałożyć mieszankę na dotknięty obszar. Efekt będzie odczuwalny już po paru chwilach.

Tłusty film na suchym obszarze, na przykład w postaci balsamu do ust, pomaga w krótkim czasie zapobiec jeszcze większemu rozdarciu kącika ust. Kremowa konsystencja uszczelnia ranę i uelastycznia cienką skórę. Aby jednak podjąć środki zaradcze na dłuższą metę, konieczne jest zwalczanie przyczyny, a nie objawów.