Wygląd zębów pacjentów zgłaszających się do gabinetów stomatologicznych zależy od kilku czynników. Wśród nich wymienić można zarówno czynniki wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Na kolor zębów wpływa zatem grubość szkliwa, obecność chorób wewnętrznych, jak również rodzaj i ilość przyjmowanych leków, stosowana dieta czy codzienna pielęgnacja jamy ustnej.

Czym są przebarwienia zębów?

Zęby zbudowane są z trzech struktur, w tym: miazgi, zębiny oraz szkliwa. Miazga położona jest wewnętrznie i nie wpływa na kolor zębów. Natomiast odcień zębów może być podyktowany odcieniem zębiny oraz grubością szkliwa. Zębina ma zwykle odcień żółty, który może przebijać przez dość cienką warstwę szkliwa. W przypadku grubszej warstwy szkliwa zęby wydają się bardziej białe. Nie można jednak zapominać o tym, że kolor zębów poszczególnych pacjentów zgłaszających się do gabinetów stomatologicznych może być różny. Kolory od żółtego do żółtobrunatnego są dopuszczalne, a odstępstwa od tych barw uznawane są jako tak zwane przebarwienia. Co ważne, przebarwienia te mogą być wynikiem wpływu zarówno czynników wewnętrznych, jak również czynników zewnętrznych.

Jakie są rodzaje plamek na zębach?

Do gabinetów dentystycznych dość często zgłaszają się pacjenci mający wątpliwości dotyczące tego, jak usunąć przebarwienia na zębach i jakie są przyczyny tego typu niekorzystnych zjawisk. Otóż, wyróżnić można klika rodzajów plamek spowodowanych różnymi czynnikami. Wśród nich wymienić można stosowaną dietę. Zawarte w poszczególnych pokarmach barwniki mogą osiadać na powierzchni zębów oraz powodować ich przebarwienia. Tego typu zmiany potęguje brak odpowiedniej higieny. Poza tym, zawarte w owocach i warzywach kwasy mogą przyczyniać się do tworzenia porów w strukturze szkliwa, które ułatwiają osiadanie na ich powierzchni zanieczyszczeń. Zmiana zabarwienia zębów może również następować na skutek negatywnego wpływu substancji smolistych i toksycznych uwalnianych podczas palenia papierosów.

Efektem nałogu są pożółkłe zęby, którym towarzyszy ciemnobrązowy nalot w rejonie dziąseł. Plamy na zębach mogą się również pojawiać w przebiegu chorób o charakterze ogólnoustrojowym. W przypadku niedoczynności tarczycy zęby stają się mlecznobiałe, natomiast w nadczynności – niebieskobiałe. Poza tym, czerwonoszary kolor zębów może być objawem porfirii, a zielony – hiperbilirubinemii. Objawem fluorozy są z kolei zęby w kolorze białym lub brunatnym. Plamki na zębach w kolorze białym mogą być również wynikiem zmian o charakterze próchnicowych. Są one zwykle efektem zaniedbań higienicznych związanych z brakiem regularnego czyszczenia zębów z użyciem odpowiedniej szczoteczki, nici oraz płynów dentystycznych. Brak regularnego usuwania gromadzącej się płytki nazębnej prowadzi do wzrostu ilości patogenów chorobotwórczych.

Pożywką dla bakterii są w tym wypadku cukry dostarczane wraz z pożywieniem. Rozwojowi próchnicy sprzyja również demineralizacja szkliwa, która może być następstwem ograniczonej ilości produkowanej śliny. Zjawisko to może być wynikiem uszkodzenia ślinianek lub być efektem przyjmowania leków. Warto dodać, że leki mogą również wpływać bezpośrednio na zmianę zabarwienia szkliwa. Jest to szczególnie widoczne w przypadku najmłodszych pacjentów, u których antybiotyki z grupy tetracyklin mogą powodować powstawanie plam na zębach. Zmiana zabarwienia zębów może również następować na skutek przyjmowania leków stosowanych w leczeniu nadciśnienia tętniczego, choroby niedokrwiennej serca, alergii oraz chorób psychicznych.

Sposoby na pozbycie się przebarwień

Wielu pacjentów zastawiania się nad tym, jak usunąć przebarwienia na zębach. Otóż, powinni oni wiedzieć o tym, że usuwanie tego typu zmian jest dość kłopotliwe i w wielu wypadkach nie przynosi ono pożądanych efektów. O tym, jak usunąć przebarwienia na zębach w konkretnym wypadku decyduje dentysta oceniający stan jamy ustnej pacjenta. Warto podkreślić, że regularne wizyty stomatologiczne są zalecane, ponieważ w ich trakcie możliwe jest usuwanie nagromadzonych osadów oraz kamienia nazębnego. Ograniczanie ilości tego rodzaju zanieczyszczeń przyczynia się do wygładzenia powierzchni szkliwa i poprawy wyglądu uzębienia pacjentów. Poza tym, zmiana odcienia zębów możliwa jest poprzez zastosowanie wybielania metodą laserową lub nakładkową.

Wielu pacjentów zastawiania się nad tym, jak usunąć przebarwienia na zębach domowymi sposobami. W tym wypadku warto stosować produkty zawierające w swoim składzie węgiel aktywny. Tego typu substancja przyczynia się do efektywnego usuwania drobnych plamek na zębach. W szerokiej ofercie sprzedaży drogeryjnej oraz aptecznej dostępne są pasty z węglem, które działają wybielająco oraz przyczyniają się do ograniczenia ilości szkodliwych patogenów w jamie ustnej. Jak usunąć przebarwienia na zębach z użyciem tego typu produktów? Otóż, jest to bardzo proste i wymaga jedynie stosowania tego typu past naprzemiennie z tradycyjnymi produktami przeznaczonymi do higieny jamy ustnej. Pasty z węglem wykazują działanie ścierające, dlatego powinny być stosowane z rozwagą.

Dieta a przebarwienia zębów

Jak wspominano powyżej, stosowana dieta może w znacznym stopniu wpłynąć na wygląd zębów. W tym przypadku działanie szkodliwe wykazują kwasy zawarte w owocach i warzywach, które naruszają strukturę szkliwa. Staje się ono wówczas porowate, cienkie oraz jest bardziej podatne na powstawanie przebarwień. Mogą być one spowodowane przyjmowaniem pokarmów bogatych w substancje barwiące. W tym wypadku wymienić należy przede wszystkim kawę oraz herbatę.

Tego typu koloryzujące związki zawarte są również w czerwonym winie oraz w burakach. Na zmianę zabarwienia zębów wpływać może również regularne spożywanie potraw bogatych w curry. Zmiana koloru zębów może mieć również związek ze spożywaniem jagód, borówek, truskawek, wiśni oraz jeżyn. Niepożądane związki barwiące zęby są również zawarte w słodyczach oraz w napojach gazowanych. Ich spożywanie powinno być w znacznej mierze ograniczone, ponieważ poza substancjami barwiącymi napoje te zawierają również duże ilości cukru, który przyczynia się do rozwoju próchnicy.