Kiedy wykonuje jest RTG zęba?

Prześwietlenie jest potoczną nazwą dla badania RTG zębów. Zastosowanie promieni rentgenowskich w stomatologii jest niezwykle powszechne – ze względu na to, iż z ich pomocą można uzyskać informacje, które są nieosiągalne z użyciem jakiegokolwiek innego rodzaju badania. RTG zęba wykonuje się przy większości podejmowanych leczeń – także przed implantologią. Dowiedz się, na czym polega rentgen zęba i kiedy należy zastosować ten rodzaj badania.

Wskazania do wykonania rentgenu zęba

RTG zęba jest badaniem, które pozwala na opracowanie dokładnej drogi do leczenia danego schorzenia. Jest to pierwszy powód, dla którego stomatolodzy zalecają pacjentowi wykonanie badania. Rentgen zęba to ogólna nazwa dla grupy badań, różniących się obszarem, który obejmują, a także ich szczegółowością. Wyróżnia się badanie cefalometryczne, punktowe i pantomograficzne.

Badanie rentgenowskie zęba jest wykonywane, przykładowo, przed leczeniem endodontycznym. Ten rodzaj badania pozwala odkryć większą ilość kanałów, co sprawia, że skuteczność tego rodzaju leczenia jest dużo wyższa. Niedokładnie oczyszczone kanały mogą spowodować nawrót choroby i konieczność przeprowadzenia tzw. re-endo.

Wyrwanie zęba również powinno być poprzedzone badaniem rentgenowskim. W przypadku podejrzenia powstania urazów twarzoczaski, wynikłych na skutek upadku, uderzenia, choroby, również warto wykonać badanie promieniami rentgenowskimi, celem określenia, z czym dokładnie pacjent się boryka.

Leczenie implantologiczne to kolejny rodzaj leczenia, przed którym należy wykonać RTG zęba. W ten sposób stomatolog jest w stanie określić gęstość kości, co pozwoli opracować dokładniejszą drogę leczenia; może okazać się, iż zajdzie potrzeba przeprowadzenia przeszczepu kości.

Rodzaje RTG w stomatologii

Najpopularniejszymi badaniami rentgenowskimi są: RTG zęba punktowe, cefalometryczne i pantomograficzne. Ogólną charakterystyką badań jest to, iż są one bezpieczne – generowana dawka promieniowania rentgenowskiego jest na tyle mała, iż jednorazowo nie stanowi ona ryzyka dla zdrowia pacjenta. Nie należy jednak przeprowadzać badań RTG jednego po drugim.

Przeciwwskazania do RTG zęba

Jednym z przeciwwskazań jest ciąża – kobiety, które są w ciąży, dla dobra rozwijającego się dziecka nie powinny wykonywać RTG zębów. Warto to rozważyć, kiedy ewentualne korzyści znacząco przeważają nad potencjalnym ryzykiem.

Promieni rentgenowskich nie stosuje się także w przypadku dzieci poniżej 5 roku życia. W miarę możliwości warto jest się wstrzymać z tym rodzajem badania.