Leczenie próchnicy

Próchnica jest chorobą, która kojarzy się przede wszystkim z okresem dziecięcym. Z próchnicą wbrew pozorom zmagają się również osoby dorosłe. Jej obecność w początkowej fazie jest niegroźna i można ją wyleczyć bez ubytków w zębach, natomiast jej rozwój prowadzi do zakażania coraz większych ilości tkanek zębowych. Im wcześniej pacjent zareaguje na chorobę, tym mniej inwazyjne będzie leczenie próchnicy.

Leczenie próchnicy często wiąże się z koniecznością zastosowania wypełnienia. Dowiedz się, czym jest wypełnienie kompozytowa i jakie zabiegi wykonuje się, aby próchnica nie wróciła.

Leczenie próchnicy wypełnieniem kompozytowym

Usunięta próchnica wymaga wypełnienia, aby zabezpieczyć ząb przed dalszym rozwojem choroby. Nie jest to konieczne na wczesnych etapach rozwoju próchnicy, jednak pacjentom zdarza się zignorować lub przeoczyć białe lub ciemne plamki na zębach, które zamieniają się w prawdziwy problem.

Aby zabezpieczyć ząb po borowaniu, pacjenci mają do wyboru kilka rodzajów wypełnień. Jednym z nich jest wypełnienie kompozytowe. Powodem, dla którego coraz więcej pacjentów decyduje się na wypełnienie kompozytowe, jest jego estetyka – ten rodzaj wypełnienia jest kolorystycznie bardzo zbliżony do koloru zęba, w przeciwieństwie do wypełnienia amalgamatowego. Przy okazji, wypełnienia kompozytowe dobrze trzymają się szkliwa, więc próchnica ma niewielkie szanse na rozwinięcie się.

Wypełnienia kompozytowe są światło- lub chemoutwardzalne. Kompozyty światłoutwardzalne są utwardzane z użyciem dedykowanej lampy polimeryzacyjnej. Plomby kompozytowe chemoutwardzalne są mniej powszechne, niż światłoutwardzalne. Aby wykonać plombę chemoutwardzalną, stomatolog musi wymieszać określony płyn i proszek, a następnie nałożyć je na ubytek. Reakcje chemiczne, które zachodzą pomiędzy nimi, doprowadzają do utwardzenia plomby.

Zabiegi zabezpieczające przed próchnicą

Próchnica jest chorobą, której wygodniej jest zapobiegać, niż ją leczyć. Jednym z zabiegów, który zabezpieczy zęby przed pojawianiem się próchnicy, jest lakierowanie. Lakierowanie jest zabiegiem, który służy pokryciu warstwy zębów lakierem zawierającym fluor.

Lakowanie to kolejny zabieg, który wykonuje się przede wszystkim dzieciom. Zagłębienia w zębach przedtrzonowych i trzonowych są wypełniane specjalnym płynem, który twardnieje pod wpływem światła. Stwardniała warstwa chroni zęby przed bakteriami.

Fluoryzacja to zabieg, w którym stomatolog nakłada na zęby fluor w różnych formach (roztwór, pianka, żel fluorkowy). W ten sposób wzmacnia się strukturę szkliwa i chroni ją przed działaniem szkodliwych substancji.