Próchnicy, choroby zakaźnej zębów nie trzeba nikomu przedstawiać. Wpływ szkodliwych bakterii, mogących doprowadzić do zniszczenia szkliwa a w skrajnych przypadkach nawet do konieczności wykonania ekstrakcji zęba. Mimo tego, że próchnica dotyka niemalże każdego z nas, to i tak dochodzi do kolejnych zachorowań. Jak przebiega próchnica? Jak leczy się próchnicę w obrębie gabinetu stomatologicznego? Sprawdźmy to!

Przebieg próchnicy zębów

Przebieg próchnicy rozpoczyna się w momencie… niewłaściwej higieny jamy ustnej. Bakterie, gromadzące się w jamie ustnej i płytce nazębnej rozkładają cukry wytwarzają kwasy organiczne, obniżające naturalną kwasowość jamy ustnej. Dochodzi wtedy do demineralizacji szkliwa, czyli po prostu wypłukiwania jonów wapnia z zębów. Na powierzchni zęba dojdzie do powstania porowatych, białych plam. Jeżeli zignorujemy wtedy ich obecność, to nieuniknionym następstwem będzie powstanie widocznego ubytku w powierzchni zęba. Do wnętrza zęba dostanie się wtedy szereg bakterii próchniczych penetrujących i niszczących zębinę. W takim wypadku, dojdzie do powstania ubytku próchnicznego. W takim momencie niezbędne jest podjęcie leczenia inwazyjnego w gabinecie stomatologicznym. Polega ono na pozbyciu się próchnicy z zakażonego zęba.

Leczenie próchnicy zębów

Jak więc przebiega leczenie próchnicy zębów? W przypadku gdy będzie on w początkowej fazie, wystarczy jedynie dokonanie remineralizacji szkliwa, która polega na dostarczeniu właściwej dawki fluoru, odbudowującego strukturę szkliwa. Jest to metoda całkowicie nieinwazyjna, a leczenie próchnicy z jej użyciem jest kompletnie bezbolesne. Co jednak się stanie w momencie, gdy remineralizacja nie zostanie przeprowadzona? W takim momencie konieczne będzie wykonanie leczenia inwazyjnego próchnicy w postaci borowania z pomocą wiertła. Próchnica, która napoczęła atakować tkanki zębów musi zostać usunięta, co zatrzyma jej rozwój i ewentualne przeniesienie się na inne zęby. Jeżeli jednak dojdzie do poważnego rozwoju próchnicy, to nieuniknionym stanie się to, że konieczne będzie leczenie kanałowe. Jest ono zalecane wyłącznie w momencie wystąpienia nieodwracalnego zapalenia miazgi. Próchnica leczona w ten sposób musi być wyleczona całkowicie — konieczne jest usunięcie miazgi z kanałów zęba i zastąpienie jej płynną gutaperką wypełnianą na ciepło. Tak opracowany ząb jest w pełni zdrowy i może być pozostawiony w jamie ustnej bez większych problemów. Sami więc widzicie, że leczenie próchnicy może przyjąć różne formy!