Kłopoty w zakresie jamy ustnej kojarzą się przede wszystkim z zębami, a konkretnie z próchnicą oraz z brakami w uzębieniu. Tymczasem mogą się też pojawić skaleczenia oraz choroby dziąseł. Jednym z problemów, o których mało osób wie na co dzień, jest torbiel na dziąśle.

Przyczyny powstawania torbieli na dziąśle

Czym w ogóle jest torbiel? Torbiel to zmiana, która może wystąpić w wielu miejscach w ciele i jest wypełniona płynem lub substancją o galaretowatej konsystencji, a w szczęce także gazem. Torbiele często nie dają o sobie znać całymi latami, chyba że występują w widocznym lub łatwo wyczuwalnym miejscu, gdzie w dodatku dosyć szybko mogą powodować bolesność. Do takowych należy dziąsło.

Torbiel na dziąśle powstaje zazwyczaj na skutek stanu zapalnego, zwłaszcza długotrwałego, często związanego z zębem albo urazu mechanicznego. Do jej powstania przyczyniają się drobnoustroje chorobotwórcze. Do pewnego momentu może ona nie dawać o sobie znać. W wielu przypadkach bywa wykrywana dopiero podczas RTG.

Torbiel na dziąśle – objawy

W końcu następuje jednak taki moment, gdy torbiel zaczyna dawać o sobie znać. Może się pojawić opuchlizna, a nawet zmiany w kształcie twarzy. Dokładnie w miejscu istnienia torbieli można czuć ból zęba, przy którym torbiel powstała, głównie przy gryzieniu. Pod wpływem nacisku na chore miejsce czasem dochodzi do wycieku płynu wypełniającego torbiel. Ta ostatnia w końcu może być zacząć widoczna jako guzek na dziąśle. Jeśli torbiel przyjmie duże rozmiary, może spowodować rozchwianie zębów, ich przemieszczenia, a nawet złamanie kości.

Jeśli więc zaczyna boleć ząb, który z wierzchu nie zdradza próchnicy, najlepiej od razu udać się do stomatologa celem sprawdzenia, co się dzieje. Torbiel sama nie minie, a może być coraz gorzej.

Torbiel na dziąśle – jak się uchronić?

Przede wszystkim warto co jakiś czas chodzić na wizyty kontrolne do dentysty oraz dbać o higienę jamy ustnej. W razie pojawienia się jakichkolwiek niepokojących objawów należy przy okazji zgłosić to lekarzowi.

Jeśli już jednak dojdzie do powstania torbieli na dziąśle, potrzebne będzie leczenie. Małe torbiele leczy się najczęściej poprzez tzw. leczenie kanałowe zęba. Stomatolog usuwa chorą miazgę i wypełnia korzeń.

Może się zdarzyć, że torbiel znajduje się zbyt blisko kości, aby można było bez problemu ww. metody. Jest wtedy potrzebny nieco poważniejszy zabieg. Będzie to albo usunięcie fragmentu kanału razem z torbielą albo usuniecie całego kanału i – jeśli jest to konieczne – części korony zęba zniszczonej chorobą.

W poważnych przypadkach jedyną możliwością będzie usunięcie całego zęba i oczyszczenie miejsca po torbieli.

Zazwyczaj osoba dotknięta torbielą na dziąśle nie ma do końca wpływu na to, jak duży obszar wokół siebie zniszczy torbiel i jak szybko będzie ten proces postępować. Jedno co można zrobić w tej sytuacji, to udać się do lekarza, gdy tylko pojawią się pierwsze objawy sugerujące tego typu zmianę. Udawanie, że wszystko jest w porządku i że objawy same miną, to pogarszanie sytuacji i ryzyko utraty zęba lub nawet uszkodzenia kości.