Język zbudowany jest z mięśni poprzecznie prążkowanych, a jego powierzchnia pokryta jest błoną śluzową. Jeśli barwa języka odbiega od normy, to swoisty sygnał dla nas, że w naszym organizmie dzieje się coś nieprawidłowego. Co zatem oznacza, gdy nasz język przybiera żółty kolor?

Jak powstaje żółty nalot na języku?

Narząd mięśniowy pokryty jest błoną śluzową i brodawkami (w których zawarte są kubki smakowe). Brodawki zaś przykrywa nabłonek, który pod wpływem złuszczania się może zmieniać kolor.

Przyczyn żółtego koloru języka może być wiele. Pierwszy, najbardziej prozaiczny powód to zaniedbanie higieny jamy ustnej. Wiele osób szczotkując zęby, ogranicza się tylko do usuwania resztek jedzenia spomiędzy zębów, zapominając przy tym, że również na języku gromadzi się wiele bakterii. W drogeriach dostępne są specjalne szczoteczki do mycia języka (lub skrobaczki).

Warto zaopatrzyć się w taki gadżet i przynajmniej raz dziennie przed pójściem spać, zmyć z powierzchni języka nadmiar zarazków. Żółty osad może być równoznaczny z kandydozą, czyli grzybicą jamy ustnej. Jak ją rozpoznać? Osad jest łatwo usuwalny za pomocą szczoteczki do zębów lub dają o sobie znać, takie objawy jak: pieczenie w jamie ustnej, czy utrata smaku.

Na gruby, żółty nalot skarżą się także nałogowi palacze i osoby regularnie spożywające kawę. Co ciekawe, może pojawić się on podczas długiej antybiotykoterapii.

Żółty język niejednokrotnie jest oznaką zaburzeń występujących po stronie układu trawiennego. Problemy z wątrobą i pęcherzykiem żółciowym dają o sobie znać właśnie w postaci specyficznego, żółtawego osadu na języku.

Żółty nalot nierzadko związany jest z cofaniem się treści żołądkowej do przełyku – tzw. refluksem żołądkowo-przełykowym oraz z zakażeniem bakterią Helicobacter pylori.

Leczenie żółtego języka

Jak leczyć żółty język? Oczywiście najpierw konieczna jest odpowiednia diagnoza lekarska. Jeśli po rzuceniu palenia, ograniczeniu picia kawy i większej skrupulatności podczas wykonywania czynności higienicznych, żółty nalot nie znika, należy udać się do lekarza rodzinnego. Ten po przeprowadzeniu wstępnego wywiadu powinien wydać nam skierowanie do gastrologa.

Istnieje bowiem ryzyko, że żółty język sygnalizuje jedną z chorób układu pokarmowego. Specjalista z pewnością zaleci wykonanie podstawowych badań krwi, kału oraz gastroskopię. Następnie na podstawie wyników zaleci odpowiednią kurację.

Jak zapobiec powstaniu żółtego nalotu na języku?

Żółty język nie wygląda zbyt estetycznie. Jeśli nie została stwierdzona żadna nieprawidłowość w obrębie układu trawiennego, możemy w łatwy sposób zadbać o jego zdrowy wygląd. Po umyciu zębów szczotkujmy język specjalną szczoteczką lub skrobaczką oraz stosujmy ziołowy płyn do płukania jamy ustnej.

Jeśli nie jesteśmy w stanie całkowicie zrezygnować z palenia papierosów, czy picia kawy, przynajmniej ograniczmy ich ilość i w miarę możliwości po każdej z tych czynności płuczmy usta ciepłą wodą. Warto również zastosować suplementację witaminy B. Jej niedobór także może wpływać na zmianę barwy języka.